This site uses cookies in order to the site is working properly. Further informations about the use of cookies are available in our privacy policy

Chcete aby si vaše logo zapamätali? Poučte sa z tohto prieskumu značiek

Kategória: BRANDING

Autor: Jozef Chlebek

Publikované: 24. 05. 2020

S mnohými značkami sa stretávate na dennodennej báze a máte pocit, že ich dokonale poznáte. Ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, či ich dokážete  z pamäti nakresliť? Touto myšlienkou sa zaoberali aj marketéri v Anglicku a USA. A to, na čo prišli, vám môže pomôcť pri vytváraní vášho vlastného brandu.

Ako to dopadlo v Anglicku?

Vo Veľkej Británii sa výskumu venovali hneď dvakrát. V oboch prípadoch testovali vzorku 100 ľudí, ktorí dostali za úlohu v určenom čase nakresliť logá známych značiek. Bez pomoci, bez nápovede a bez internetu. A tu sú výsledky niektorých z nich.

Lego 

Červený štvorec, biely nápis LEGO s čiernym orámovaním a k tomu trošku žltej. Fakt sa skladá až z toľkých farieb? Áno! Až 84 % ľudí nepoužilo všetky štyri farby a 27 % dokonca vôbec nenakreslilo červený štvorec.

Spotify

Logo SPOTIFY tiež patrí k tým jednoduchším. Zelený kruh s tromi vlnkami pripomínajúcimi WiFi pripojenie. V teste však až 46 % ľudí nakreslilo tmavší odtieň zelenej, čo môže byť kvôli samotnej platforme, ktorá má podklad vystavaný na čiernej farbe. Ďalšou častou chybou bolo, že až 16 % obrázkov obsahovalo viac ako tri vlnky.

Shell

Jednoduchá plochá mušľa v žltej farbe a s červeným orámovaním je typická pre značku SHELL. Myslíte si, že sa tu nedá nič pokaziť? Omyl! 10 % mušlí malo horizontálne línie a 12 % obrázkov obsahovalo oranžovú farbu. To mohlo byť spôsobené práve kombináciou žltej a červenej farby loga.

Redbull

REDBULL logo patrí k tým komplikovanejším. Obsahuje názov značky, dvoch býkov, ktorí na seba útočia a zmes viacerých farieb. Keďže je zostavené z veľkého množstva detailov, 28 % ľudí nakreslilo len jedného býka a 61 % z nich dokonca vôbec nenakreslilo názov brandu. Keďže REDBULL pracuje s veľmi silným claimom (Redbull ti dáva krídla), tak niektoré skice obsahovali aj samotné krídla.

BMW

Značka BMW môže mať na prvý pohľad jednoduché logo. No fakt nie veľmi zapamätateľné. Síce až 92 % použilo bielu a modrú farbu a 59 % nakreslilo správny tvar kruhu rozdeleného na štyri časti, no až 7 % vôbec kruh nenakreslilo.

Ako to dopadlo v USA?

Pri testovaní v USA oslovili viac ako 150 ľudí a platili pre nich rovnako prísne pravidlá, ktoré zakazovali akékoľvek pomôcky. Vyzbrojení len farebnými fixkami a čistým papierom sa pustili do kreslenia známych log a výsledky boli v celku zaujímavé.

Apple

Kto by nepoznal nakusnuté jabĺčko? Jednoduchý tvar, sivá farba a malinký lístoček. Pri jeho kreslení však participanti prieskumu skúšali nielen nové farby, ale pridali mu aj stopku, a to až v 31 % prípadov. Napriek tomu až 20 % ľudí nakreslilo takmer dokonalé logo, pričom 16 % úplne zabudlo na odhryznutý kúsok.

Starbucks

Logo STARBUCKS sa tiež na prvý pohľad javí ako jednoduchá morská panna na zelenom podklade, no obsahuje oveľa viac detailov, ktoré zhoršujú jeho zapamätateľnosť. Len 6 % nakreslilo logo takmer dokonale, pričom zabudli na dôležité detaily ako chvost alebo korunka. 

Ikea

Logo značky IKEA taktiež trošku zamútilo vodami testovania. Aj keď 30 % obrázkov bolo nakreslených takmer správne, až 41 % zabudlo urobiť logo v tvare štvorca a ostalo len oválne. Niektorým dokonca ušli farby a IKEA sa tak stala oranžovou, čiernou a červenou. 

Adidas

Logo spoločnosti Adidas v podobe, akej ho poznáme dnes, bolo vytvorené v roku 1997 a stalo sa jedným z najznámejších. Napriek tomu, že sa skladá z troch jednoduchých pásikov a mena brandu, len 12 % ľudí ho dokázalo nakresliť takmer dokonale. Jeden pásik navyše mu pridalo až 11 % respondentov a dokonca až 21 % ľudí si neuvedomilo, že logo je tvorené s malým začiatočným písmenom názvu spoločnosti.

Burger King

Aj kráľ burgerov poplietol v tomto prieskume nejednu hlavičku. Až 21 % ľudí nakreslilo logo s korunou, ktorá sa v ňom vôbec nenachádza a rovnaké percento respondentov tiež nakreslilo starý dizajn loga. Zaujímavé tiež bolo, že 9 % ľudí nakreslilo okolo pomyselného hamburgera kruh v celku, aj keď v skutočnosti je nedokončený. 

Aké z toho plynie ponaučenie?

Že ľudia niekedy nevedia, či logo obsahuje aj názov alebo nie. A že na logu záleží. Veľmi. Nikdy sa nenechajte pri jeho tvorbe ovplyvniť len vlastným názorom. Áno, logo by malo obsahovať nejakú výpovednú hodnotu o brande ako takom, no vždy si vybrané dizajny skontrolujte aj s ľuďmi z okolia alebo potenciálnymi zákazníkmi. Niekedy dostanete veľmi hodnotný feedback, ktorý by vám inak vôbec nenapadol. 

Z výskumov vyššie je však nad slnko jasnejšie, že dôležitá je jednoduchosť loga. Čím menej elementov, tým lepšie. Každý pridaný detail posúva zapamätateľnosť vašej značky o level nižšie, a to určite nechcete. V jednoduchosti je krása!

Dôležitá je tiež farebná schéma loga. Ak ste sa rozhodli použiť viac ako tri farby, nerobte to. Tu platí pravidlo, že menej je viac. Skvelé je tiež oprášiť si vedomosti z psychológie a zistiť, ktorá farba má aký vplyv na človeka a zosúladiť ju s vaším brandom. Červená a eko produkty nejdú dokopy rovnako, ako zelená a McDonald. Je za tým hotová veda! Vica sme sa téme brandingu venovali v článku Sedem neklamných znakov, že vaša značka potrebuje redizajn

Vymyslieť a nadizajnovať logo, ktoré bude reprezentovať celú značku, je jedna z najťažších úloh pri výstavbe brandu. Mnoho značiek ostalo kvôli zlému výberu v zabudnutí alebo sa ich dizajny stali útokom posmeškov. Ak sa chcete podobnej situácii vyhnúť, skúste radšej osloviť agentúru alebo profíkov, ktorí vedia ako na to. Neostanete sklamaní. Ak uvažujete nad vlastným logom, ozvite sa nám a pustíme sa spolu do novej identity vašej značky.

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás.

Thank you for your message