Rozdelenie agentúr: Ktorá agentúra je pre vás tá najideálnejšia?
Kategória: AGENTÚRA VS. KLIENT
Autor: Tomáš Klago
Publikované: 28. 02. 2020
Plánujete využiť služby reklamnej agentúry, no neviete, na akú sa obrátiť? Agentúry je možné členiť na základe viacerých faktorov a ich konkrétneho zamerania či špecializácie. V nasledujúcom článku vám predstavíme dva základné typy agentúr.
V posledných rokoch už aj u nás na Slovensku vznikajú agentúry rôzneho zamerania a popri veľkých reklamných agentúrach sa uživia aj menšie, špecializované. Aj napriek tomu, že sa trh vyvíja, si ale stále veľa ľudí myslí, že reklama či marketing sú oblasti, ktoré dokážu riešiť svojpomocne. Opak je pravdou. Nerobte rovnakú chybu ako iní a radšej sa obráťte na vhodnú agentúru a profesionálov, vďaka ktorým zažiarite nielen v online, ale aj v offline svete. A celkom určite ušetríte peniaze. Nie však tak, že si reklamu spravíte svojpomocne, ale tak, že nebudete musieť platiť vysoké účty za zle nastavenú online reklamu, ktorá neprinesie žiadnych zákazníkov, či za opätovnú tlač zle nadizajnovaných a katastroficky vytlačených letákov. Čím skôr si uvedomíte, že kvalitné agentúry vám vlastne šetria peniaze, tým lepšie sa bude vašej firme dýchať. Poďme, ale na ten sľúbený zoznam rôznych typov reklamných agentúr.
Pri výbere vhodnej agentúry je dobré myslieť aj na stanovený rozpočet, časový plán a želaný efekt, ktorý má agentúra docieliť. V neposlednom rade by sa vám mali páčiť aj jej práce a referencie.
Fullservisové agentúry
Fullservisové agentúry dokážu zabezpečovať celý komplex služieb pod “jednou strechou.” Takéto agentúry riešia marketingové služby ako strategické plánovanie, kreatívnu tvorbu reklamy, mediálne plánovanie, nákup reklamného priestoru a výrobu informačných materiálov. Väčšinu služieb si dokážu agentúry zabezpečiť vďaka svojim vlastným zamestnancom, takže nepotrebujú využívať sprostredkovateľské služby.
Fullservisové agentúry sú vhodné predovšetkým pre väčšie spoločnosti ako napríklad pre telefónneho operátora, banku či supermarket, ale samozrejme vedia pomôcť aj menším klientom a firmám. Riešia komplexný marketing ATL (televízne a rozhlasové spoty, noviny, kinoreklamu, web bannery), BTL (podpora predaja, Public Relations, eventy, guerilla marketing, čiastočne aj direct marketing), sociálne médiá, video a podobne. So širokým záberom služieb fullservisových agentúr netreba zabúdať, že aj ich cena je vyššia.
Špecializované agentúry
Špecializované agentúry sa zameriavajú na určitú službu, ktorú poskytujú. V prípade tohto typu agentúr je však dobré si už na začiatku spolupráce ujasniť, čo všetko vám daná agentúra ako klientovi vie ponúknuť. Predídete tak nepríjemnostiam, ktoré môžu vzniknúť v prípade, že od nej budete požadovať niečo, čomu sa nevenuje a nebude vám to vedieť dodať. Na základe zamerania je možné špecializované agentúry rozdeliť do viacerých skupín.
Online marketingové agentúry
Online marketingové agentúry sa venujú online stratégiám a marketingu a mali by sa postarať o to, aby ste na internete upútali pozornosť vašej cieľovej skupiny. To znamená, aby ste uspeli na trhu, aj keď nie ste práve firma so stovkami zamestnancov. Služby jednotlivých agentúr nie sú vždy úplne totožné, no každá správna marketingová agentúra vám vie pomôcť s nasledujúcimi oblasťami:
-
PPC kampane a ich správa
-
SEO optimalizácia
-
správa sociálnych sietí a tvorba contentu
-
webová analytika
-
e-mail marketing
Grafické štúdiá
Ak patríte k menším firmám, ktoré potrebujú pripraviť unikátne logo alebo navrhnúť marketingové materiály, môžete osloviť kreatívne či grafické štúdio z vášho regiónu. Štúdiá ponúkajú služby, ktoré so sebou prinášajú veľkú dávku kreativity a rovnako tak služby spojené s grafikou:
-
tvorba loga
-
tvorba firemných identít
-
webdizajn
-
návrh tlačovín (vizitky, letáky, katalógy, promo materiály)
-
tvorba kľúčových vizuálov kampaní
-
Úprava fotografií
-
3D a motion grafika, efekty
Reklamný dom alebo výrobca reklamy
Často sa stáva, že si ľudia zvyknú mýliť malé tlačiarne a výrobcov reklamy s reklamnými agentúrami. Reklame sa síce venujú, ale je to skôr výroba, digitálna a offsetová tlač, potlač textilu, polepy výkladov, vozidiel či svetelná reklama. Takíto výrobcovia väčšinou spolupracujú s grafickým štúdiom alebo fullservisovou agentúrou. Nie je však dobré na nich zabúdať, pretože sú v reklamnom prostredí rovnako dôležití.
Ak patríte k väčšej spoločnosti, ktorá potrebuje riešiť komplexné požiadavky, je vhodnejšia fullservisová agentúra. V prípade, že je vaša firma lokálna, je lepšie využiť lokálne štúdiá alebo spolupráce viacerých menších agentúr. Pri výbere vhodnej agentúry je dobré myslieť aj na stanovený rozpočet, časový plán a želaný efekt, ktorý má agentúra docieliť. V neposlednom rade by sa vám mali páčiť aj jej práce a referencie.