Príbeh klienta: od sieťok proti hmyzu po dizajnové talianske riešenia
Kategória: Úspešné príbehy
Autor: Jozef Chlebek
Publikované: 23. 04. 2021
Baví nás rozprávať príbehy klientov tak, aby bolo jasné, že sú skvelí. Dnes vám radi rozpovieme mimoriadne úspešný príbeh o firme Profirol. Text je popretkávaný myšlienkami zakladateľa firmy, Andreja Lehotu.
Malé intro
U nás v Trendise sa Profirol rovná Aďo. Usmiaty, pokorný, pokoj žiariaci konateľ, s ktorým CEO Trendisu spája okrem práce aj niekoľko rokov trvajúce priateľstvo. S Profirolom sme tak inak spojení. V Living Centre zdieľame jedno poschodie, kuchynku a rozhovory pri kávovare. A ako s väčšinou našich klientov, zdieľame s ním nadšenie pre to, čo robí.
Krátke zoznámenie
Profirol je firma s rodinnou atmosférou, citom pre dizajn a dôrazom na kvalitu. Špecializuje sa na tieniacu techniku. No ak si pod tým predstavíte len žalúzie a rolety, tušíte len zlomok z toho, čo ponúkajú. Profirol na slovenský trh priniesol taliansku kvalitu a prepracovaný dizajn zhmotnený do pergol, dizajnové slnečné plachty a žalúzie s technickými vychytávkami. V interiéroch mnohých zákazníkov inštalovali motorické závesy, rolety a tapety najrôznejších štýlov a materiálov. Ako sa teda z firmy, čo vyrába sieťky proti hmyzu stane špecialista na dizajnové riešenia s obratom 2,7 milióna €?
Za všetkým hľadaj rodinu
Kto vie, aký by bol tento príbeh bez rodiny. Na začiatku bol otec so synom. Otec robil retiazkové žalúzie na plastové okná a jeho syn mu pomáhal. Aďove (doteraz nekončiace) nadšenie odštartovala konferencia Climax, kde spoznal vonkajšie žalúzie, motorické záležitosti a firmy, ktoré v Čechách na týchto novinkách slušne narástli.
„Otec, my musíme pretransformovať firmu, zmeniť ju. To čo robíme je v poriadku, ale zaspali sme dobu. A oco mi na to povedal: To je moc zložité, to robiť nebudeme.”
Vystúpiť z otcovho tieňa
Tak sa to začalo. Aďo odišiel z otcovej firmy a založil vlastnú. Nakúpil kvalitnú technológiu a začal vyrábať sieťky proti hmyzu. „Keď máš 21 rokov, chceš meniť svet.” Nerozišli sa v zlom, Aďov otec bol jeho jediným odberateľom. Teda až do roku 2006, keď otec prestal odoberať sieťky a celkovo sa názorovo rozchádzali. „Musel som sa postaviť na vlastné nohy. Nešiel som za otcovými odberateľmi, pretože sme tak boli vychovaní, že je to neférové. Hoci by to bolo prirodzené. Vytvoril som si vlastné vzťahy.” S veľa ľuďmi by sa asi dohodol, ale jednoducho nechcel.
Kríza a vznik rodinnej firmy v inom garde
A prišiel rok 2008. Andrej s bratom Tomášom v auguste založili eseročku a v septembri sa ako výchrica Slovenskom prehnala kríza. Pokles prichádzal postupne, v roku 2009 prišli o drvivú väčšinu odberateľov a výrobe sieťok bol koniec.
Kľúčové rozhodnutia
Po ukončení výroby sieťok sa Andrej vrátil k prvotnému nadšeniu z konferencie Climax a s bratom sa začali venovať vonkajším žalúziám. Z veľkoobchodu presedlali na konečného zákazníka a s prvou veľkou zákazkou otvorili obchodný priestor v žilinskom Living Centre.
Fungujúca chémia
Profirol sa úspešne viezol na marketingovej vlne dodávateľa. Značka Climax chcela posilniť svoje postavenie na slovenskom trhu, investovala značné prostriedky do reklamy. Climax bol na billboardoch, v rádiu, v televízii, všade. „Climax to na začiatku nemal ľahké. Predávalo ich veľa firiem, a zároveň mali silnú konkurenciu. Ja som mal tú značku veľmi rád a ich nápady mi prišli oproti ostatným prelomové. Oni chceli byť dvojka, trojka v Európe. Bol som mladý a tiež som chcel byť dvojka, trojka :-).” Profirol na začiatku ušetril veľmi veľa peňazí a energie, ktoré by ako nová firma museli dať do marketingu. Fungovali podobne, ako predajcovia nových áut. Viete, kde sa v Žiline predávajú škodovky, ale ako sa presne volajú eseročky, ktoré ich predávajú? Toto rozhodnutie sa ukázalo ako výhodné. „Pochopili sme, že v nových produktoch je budúcnosť. My sme to tým ľuďom vysvetľovali, prečo by mali chcieť motorické ovládanie a tieto veci.” Za dva roky sa Profirol, firma mimo príležitostí hlavného mesta, stal najlepším predajcom značky Climax na Slovensku.
Za všetkým hľadaj montážnika
Predaj tieniacej techniky sa nekončí v predajni. Dobrý dojem treba udržiavať aj pri montáži a následnom servise. Keď už si zákazník niekoho vpustí do záhrady alebo bytu, profesionalita je veľmi dôležitá. Asi dva roky chodil na montáže Andrejov brat Tomáš. Z prvej rady videl všetky nedostatky, to, ako treba veci robiť a ako ich prezentovať. Prvú montážnu partiu tak vychoval Tomáš, tá vychovala ďalšiu a následne ďalšie partie. „Tým, že sme robili veľa, veľa sme sa naučili.“ Začali venovať pozornosť ich vzdelávaniu a správaniu sa voči zákazníkom. Niektorí odišli, iní zostali. Aj vďaka takémuto tvrdohlavému prístupu dnes môžu dať „ruku do ohňa” za každého z nich.
„Nikdy sme nemali predaj postavený na tom, že chceme predávať tie najdrahšie veci. Vždy sme chceli predávať tie najlepšie produkty pre ľudí. Akonáhle sme boli takto nastavení, samé sa nám ponúkali čím ďalej lepšie produkty a drahšie.„
Ohúrení Talianskom
Na Taliansko narazili celkom náhodne. Prišla ponuka od obchodníka s pergolami, ktorý na základe analýzy vyhodnotil Profirol ako vhodného partnera pre rast značky. “Doteraz som netušil, že figurujeme v nejakých ratingoch.” Prvá cesta do Talianska bola úsmevná. Žiadne letenky, firemný Fiat Punto. Bratov celkom uchvátil taliansky dizajn a technologicky vyspelé riešenia. Na vlastné oči videli látkové pergoly, ktoré po dvanástich rokoch kdesi v Alpách stále vyzerali dobre a boli plne funkčné. „Taliani to robili tak, že tá pergola mala názov a stvoriteľa, nejakého architekta. Ja som to miloval, keď povedali, že nejaký Gianluca Rossi navrhol túto pergolu a navrhol ju takto, preto, lebo…. A toto symbolizuje more, toto symbolizuje taký živel. Celému produktu dokázali dať neskutočný zmysel a takú pôvabnosť.” Tento zážitok chceli dopriať aj slovenským zákazníkom. Prvé predaje nešli tak hladko, na začiatku predávali 4 - 5 pergol, no postupne narastali. Profirol sa stal priekopníkom moderných riešení pre vonkajšie tienenie.
Ide sa vystavovať
Zlom v predaji nastal po prestížnych výstavách Nábytok a bývanie a Coneco. Profirol si užil pocit rockových hviezd. Pred ich stánkom sa tvoril rad, ľudia si chceli ich produkty pozrieť zblízka, rozprávať sa s predajcom. Prvýkrát zažili nával dopytov a začali predávať skutočne veľa pergol. Zároveň si uvedomili nepomer medzi nákladmi na výstavy a tým, čo dokázali skutočne zarobiť. Iste, na ďalšie výstavy už nebolo potrebné kupovať všetko nanovo, ale s perfekcionizmom, ktorý je Aďovi vlastný, odmietli vystavovať s ošúchaným stánkom a vystavovať prestali.
Prelomový rok
V roku 2014 v Profirole prekročili magickú hranicu a dosiahli ročný obrat 1 milión eur. Od roku 2015 ich hviezda kontinuálne stúpa a za rok 2020 si píšu obrat viac ako 2,7 milióna.
Tapety s nádychom Talianska a francúzskeho šarmu
Profirol mal v ponuke dizajnové interiérové tienenie, no stále im niečo chýbalo. Niečo, čo vytvára útulno a teplo domova. Opäť sa prejavila Aďova slabosť pre krásne veci a tak do ponuky pribudli exkluzívne talianske a francúzske značky tapiet. Firma ostáva otvorená pre architektov a dizajnérov, aby si prišiel na svoje každý, kto hľadá jedinečný dizajn a kvalitu.
Správne rozhodnutia a sila onlinu
Profirol je žiarivým príkladom toho, že je potrebné mať silnú motiváciu. Aďov prvý cieľ bol do dvoch rokov predbehnúť otca. Druhou motiváciou je byť jednotka na trhu. Všetky rozhodnutia smerovali k tomu, aby dosiahol to, čo si zaumienil. Veľmi skoro pochopili, že Google je silný nástroj. Kým veľa firiem v tých časoch investovala do inzertných novín a tlačenej reklamy, Profirol investoval pomerne veľké peniaze do Google reklamy. Neskôr prišiel Facebook a Instagram. Toto bolo správne marketingové rozhodnutie.
Firemné princípy
Andrejove nadšenie je nesmierne nákazlivé, odbornosť a profesionalitu je cítiť z každej vety. Je tu ale ešte niečo. „Byť slušný a spravodlivý, to je úplne alfa a omega.” Vo vzťahu k zákazníkom aj zamestnancom. Zákazníci majú vždy férové ceny, nie je dôvod, aby platili niečo, čo nepotrebujú, skryté poplatky a nezmyselné navýšenia v Profirole nemajú miesto. Iste, nie každý si ich produkty môže dovoliť, ale tak je to asi všade. Niekto si kúpi drahšie, iný lacnejšie auto. Spravodlivosť platí aj vo vzťahu k zamestnancom. Montážnici podľa Andrejových slov zarábajú slušne a je to zaslúžené. Pracujú v exteriéri, na daždi, snehu a slnku. „Vôbec v tom nevidím problém, keď to majú odmakané, prečo nie. Chalani sú spokojní. Férovosť na všetkých úrovniach. Tým žijeme.”
„Byť slušný a spravodlivý, to je úplne alfa a omega.”
Úskalia podnikania
Snáď každý podnikateľ sníva o veľkej prosperujúcej firme. Úplne inak sa riadi malá firma a malé peniaze. Profirol ostatné dva tri roky investoval do procesov a pomenovania zodpovedností. Bolo potrebné pochopiť, kde je nevyhnutná zmena a ktoré činnosti je možné delegovať. Rýchle tempo, stres a vysoké pracovné nasadenie si u Aďa vyžiadalo daň v podobe zdravotných ťažkostí. Dnes už o tom Andrej rozpráva s jemným úsmevom a pokorou:
„Na začiatku sme začali zarábať veľké peniaze a nevedeli sme s tým úplne pracovať. Mali sme vela výdavkov a ešte viac výdavkov. Neustrážili sme si ako mladí chalani ten cash flow, jeden velky odberateľ nám nezaplatil veľkú zákazku a bol problém. Potom sme začali brať zálohu 70 %, prišli sme o veľa bonitných zákazníkov, ktorí nám odmietali dať toľko zalohy. My sme si tak principiálne postavili hlavu, že už na nikoho nechceme doplácať. Bola to veľká škola, ktorá nás vycvičila. Urobili sme zmeny, že sme dokazali mať pevne v rukách cash flow.” Za 13 rokov idú všetky peniaze naspäť do firmy v podobe inovácií. Možno aj preto je Profirol jedna z top firiem v oblasti tieniacej techniky.
„V istom momente by som to vedel celé zastaviť a už z toho mať nejaké zaujímavé peniaze, ale ešte ten čas nie je.”
Vízie
Profirol plánuje otvoriť 6 pobočiek vo vytypovaných mestách. Po dosiahnutí tejto méty príde na rad personálna stabilizácia, aby pobočky riadili ľudia, ktorým budú pridelené a aby montážne partie pracovali relatívne samostatne a kvalitne podľa princípov firmy. Vždy na začiatku roka sa stanovujú ciele, kvartálne sa vyhodnocujú kroky, ktoré k naplneniu majú viesť. A za 5 rokov? „Ak by sme do piatich rokov boli jednotkou na trhu, bol by som veľmi spokojný.“
Prečo Trendis
„Trendis bola prvá firma, ktorá mi ukazala, že dizajn sa dá robiť úplne inak. Keď som videl Jožkovu robotu, hovorím si že waw, to čo je, veď my sme sto rokov za opicami.” Spoločne s naším CEO Jozefom Chlebekom začali otvárať nové témy, Andrej pochopil, koľko vecí ešte môže vo firme vylepšiť, na koľkých oblastiach sa ešte dá zapracovať, od identity, cez dizajn webu, texty, videá...„To bolo pre mňa prelomové.” Profirol zatiaľ nejde cestou interného marketéra, výhody spolupráce s agentúrou vidí najmä v množstve šikovných ľudí, ktorí sú podľa Andreja nevyčerpateľným zdrojom inšpirácie a novej energie. „Toto je rozdiel mať jedného externého marketéra a jednu parádnu firmu.”
Doslov
Priateľstvo, práca a inšpirácia. To sú kľúčové body, cez ktoré v Trendise vnímame Profirol a Andreja Lehotu. Jeho profesionalita, skúsenosti a celkovo postoj ku kultúre podnikania je pre každého v Trendise silný morálny záväzok odvádzať tú najlepšiu prácu. Pri písaní článkov a tvorbe obsahu aj my zažívame podobný wow efekt, aký mal Aďo z nových technológií, ktoré sprostredkuje zákazníkom na Slovensku. Sme radi, že takýchto klientov máme viac. To je dôvod, prečo nás práca tak baví.