Táto stránka využíva súbory cookies za účelom zaistenia správnej funkčnosti stránok. Bližšie informácie o používaní súborov cookies su dostupné v naších podmienkach ochrany osobných údajov

Pantone - firma, ktorá udáva farebné trendy

Kategória: Marketing

Autor: Tomáš Klago

Publikované: 12. 02. 2021

Pantone farba roka, vzorkovník Pantone alebo jednoducho „pantonka” sú pojmy, ktoré pozná každý, kto sa už obšmietal okolo potlače a dizajnu.

 Pantone je pritom pojem, ktorý farby povýšil na vedu a biznis úspech. Čo sa za pantonkami skrýva?

 

Fenomenálny príbeh firmy, ktorá dnes udáva farebné trendy v reklame, dizajne a priemysle sa začal písať v roku 1950 v americkom New Jersey. Pôvodne to bola komerčná tlačiarenská spoločnosť bratov Mervina a Jesseho Levina. O šesť rokov neskôr prijali na čiastočný úväzok Lawrencea Herberta. Ten využil svoje znalosti z chémie na zjednodušenie a systematizáciu zásob pigmentov. Pod Herbertovým vedením do roku 1962 sa divízia atramentov a tlače stala zisková. Lawrence Herbert odkúpil technologické aktíva bratov Levinovcov a spoločnosť premenoval na Pantone

 

V roku 1963 Pantone predstavil svoj systém miešania farieb (Pantone Matching System) s 500 farbami. Odvtedy pojem Pantone predstavuje štandardizovaný systém reprodukovania farieb. Aktuálne Pantone tvorí 1867 farieb s presným označením. Len pre zaujímavosť, farby sa miešajú z 13 základných pigmentov plus štrnásteho čierneho (na rozdiel od systému CMYK, kde sa farby miešajú zo štyroch základných farieb). Pantone znamenalo farebnú revolúciu. Vďaka presne zadefinovanej priamej farbe má Coca Cola rovnako červený obal na Slovensku i na Kamčatke. 

Svoju pantonku majú ako ochrannú známku zaregistrované značky ako Barbie, Caterpillar, Lacoste a Tiffany. Nie je žiadnym prekvapením, že ikonické topánky Louboutin majú zaregistrovanú pantonku pre svoje červené podrážky. Mimochodom, žltá farba animovaných mimoňov tiež vznikla v spolupráci s Pantone. 

 

Trendsetter Pantone Color Institute

Na Pantone Color Institute sa každoročne upierajú zraky dizajnérov a marketérov. Pantone Color Institute pomáha vyriešiť hlavolam, ako skĺbiť farbu s celkovou identitou značky, vyvolať správne emócie a zároveň byť moderný. Inštitút každoročne vyhlasuje farbu roka, ktorá ukazuje, čo bude nasledujúci rok in a trendy. Roku 2021 netradične vládnu dve farby. Kombinácia Ultimate Grey a Illuminating Yellow vyjadruje solidaritu a súdržnosť. V ich spojení je sila a pozitivita. Každodennosť a všednosť sivej príjemne oživuje žiarivá žltá. Čo si budeme nahovárať. Výber farieb ovplyvnila celková nálada v súvislosti s pandémiou. O to viac potrebujeme záblesky optimizmu a hrejivého objatia. 

 

Pozrite si prehľad Pantone farieb roka od roku 2000. Ktorá vás chytila za srdce?

Chcete svojej značke vdýchnuť sviežosť a rozhýbať ju v online priestore? Dajte nám o sebe vedieť. Porozprávame váš úspešný príbeh farbisto a šťavnato.

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás.

Ďakujeme za správu