Táto stránka využíva súbory cookies za účelom zaistenia správnej funkčnosti stránok. Bližšie informácie o používaní súborov cookies su dostupné v naších podmienkach ochrany osobných údajov

Značky, ktoré dali názvy produktom

Kategória: Marketing

Autor: Jozef Chlebek

Publikované: 09. 03. 2021

Vifonka, pentelka či botasky. Víťazstvo marketingu je, ak dá značka názov konkrétnemu produktu.

Čo je trochu horšie, že občas tieto názvy používame bez toho, aby sme si existenciu značky vôbec uvedomili. Poďme sa spolu pozrieť, podľa čoho dostali názov veci, ktoré bežne pri rozprávaní aj v živote používame. 

 

Bufka

Keď sa povie bufka, každý tuší, že ide o multifunkčnú šatku na krk, hlavu, zápästie, čokoľvek. Za pár sekúnd sa z nej dá spraviť nákrčník, čiapka aj čelenka. Dnes už pod pojmom bufka nakupujeme akékoľvek multifunkčné šatky s charakteristickým tvarom. Aký je príbeh „tej pravej” bufky?

Značku Buff založil v Španielsku Joan Rojas, ktorý pochádzal z textilnej rodiny s dlhou tradíciou. Keď k tejto predispozícii pridal lásku k motorkám a potrebu chrániť sa pred slnkom, vetrom a chladom, vznikla ikonický kus oblečenia, bezšvová šatka rúrkového tvaru. Dnes sa pod značkou Buff vyrábajú nákrčníky, zimné čiapky, šiltovky, kukly, tvárové masky a dokonca športové oblečenie, ktoré sa predáva vo viac ako 60 krajinách sveta. Originálne produkty pod značkou Buff sú pripravené na extrémne športy, pohodovú turistiku a každodenné nosenie v mestskom prostredí. 


 

Orbitka

Kto by ju nepoznal? V našich končinách bola Orbitka populárna ako žuvačka Pedro. Žuvačka Orbit vznikla v roku 1946 ako reakcia na 2. svetovú vojnu a nedostatok surovín na výrobu. Výrobca namiesto zmeny receptúry stiahol všetky žuvačky Juicy Fruit, Spearmint a Doublemint z civilného trhu, aby zabezpečil dodávky pre americkú armádu. Predpokladalo sa, že žuvačka zmierňuje napätie a pocit suchého hrdla pri dlhých pochodoch. Kam sa hrabe MacGyver, vojaci žuvačky využívali na opravu pneumatík, palivových nádrží a dokonca častí lietadiel. Po skončení vojny sa značka prestala vyrábať, znovuzrodenie prišlo v 1976 v Nemecku, Švajčiarsku a Holandsku, neskôr v ďalších krajinách ako prvá žuvačka bez cukru pod značkou Wrigley. V 80. rokoch dostala značka stopku pre podozrenie, že náhradné sladidlo spôsobuje rakovinu. V Amerike došlo k obnoveniu značky v roku 2001 a my teda veríme, že spôsobuje len svieži dych. 


 

Vifonka

Nič tak nevystihuje dôsledky domotaných priorít počas vysokoškolského života ako práve instantná polievka nešpecifikovanej kvality. Pôvodná filozofia instantnej polievky dostupnej širokej mase ľudí bola naozaj vznešená, no u nás značne nepochopená. To, čo poznáme pod názvom vifonka je ramen, tradičný vývar z mäsa alebo rýb s rezancami. Taká alternatíva k nášmu vývaru. Do našich končín sa instantný ramen pod značkou Vifon dostal z Poľska. Najväčšiu časť objemu tvoria pražené rezance, za charakteristickú chuť zodpovedá balíček so soľou, glutamanom, príchuťou a symbolickým množstvom zeleniny. Tie exkluzívnejšie vifonky majú aj vrecúško s olejom. Kým vo svete je ramen obľúbené jedlo, u nás je symbolom finančnej insolventnosti študentov. Vifonky dnes už vyrába bárskto, stoja od 10 centov. Mimochodom, znalci prisahajú na krevetovú príchuť, my sme v nich zásadný rozdiel nespozorovali. V roku 2000 si ju Japonci zvolili za najlepší japonský vynález 20. storočia. Svet sa zrejme točí naopak, keďže vifonka za sebou nechala vynálezy ako karaoke a rýchlovlak. 


 

Geberit

Keď sa spomenie Geberit, väčšina inštalatérsky zdatných ľudí si predstaví závesné WC s nádobou a splachovacím mechanizmom ukrytým v stene. Zúžiť značku Geberit len na záchody je skutočné barbarstvo. História značky siaha až do roku 1874. Spoločnosť vyrába špičkové inštalačné a splachovacie systémy, najrôznejšie potrubia pre vodu, plyn a kúrenie, kúpeľňovú keramiku, vane, nábytok, sanitu, sprchy, vodovodné batérie a ovládacie prvky. 

Pri toaletách ešte zostaneme...


 

Toitoika

Mobilné záchody alebo dobre známe toitoiky poznáme z festivalov a hromadných podujatí (na ktoré ostatný rok už len nostalgicky spomíname). Táto záchrana a zároveň nočná mora bola na európskom trhu predstavená v roku 1973 ako toaletná kabína DIXI, o 10 rokov neskôr toaletná kabína Toi Toi. V roku 1997 sa obe značky zlúčili pod holding ADCO so sídlom v Nemecku. Dnes táto skupina pôsobí v 33 krajinách sveta a patrí k lídrom v prenájme (predsa len, kto by už toto chcel vlastniť) sanitárnej techniky. Nás si táto značka získala svojimi hodnotami. V popise sa na slovenskej stránke spomína ovzdušie vzájomnej dôvery, kvalita odvedenej práce a dodržanie termínov, čisté vzťahy a nezakrývanie problémov. Tematické, nie?


 

Botasky

Nie je nič krajšie, ako si v predajni Adidas vypýtať “tie modré botasky hore”. Česká značka Botas je v našich končinách synonymum pre športovú obuv. História sa ešte pod značkou Botana začala písať v roku 1949, v 12 závodoch sa vyrábalo ročne 2 milióny párov obuvi do Ruska a ďalších spriatelených krajín. V roku 1963 sa firma premenovala na Botas (Bota Sportovní a Bota Skuteč, aké ľahké). V roku 1966 firma predstavila kultový model s typickým zvislým zúbkovaným pásikom. Po páde železnej opony nastal problém s odbytom, továreň vyrábala obuv pre značku Puma, neskôr Adidas, Bauer, CCM Jofa i Salomon. Pod značkou Botas dnes kúpite športovú obuv, topánky na mestský každodenný život, korčule i obuv na lyžovanie. Nosíte botasky Adidas alebo Botas?

Jacuzzi

Dobre, priznávame, vždy sa nám názov pre vírivky spájal s Japonskom a taliansky pôvod upokojil našu inak celkom bujnú fantáziu. Jacuzzi je nielen značka bazénov a vírivých vaní, ale najmä meno talianskych bratov. Na začiatku 20. storočia prišli do Ameriky a ich prvá ponorná pumpa znamenala revolúciu v poľnohospodárstve. Nebyť mladého Jacuzziho trpiaceho reaumatoidnou artritídou, tu by to možno aj ostalo. Pre neho skonštruovali pumpu, ktorá sa dala umiestniť do vane a poskytnúť úľavu od bolesti. Pumpa s označením J-300 dokázala premeniť akúkoľvek vaňu na oázu relaxu. V 60. rokoch uviedli na trh prvú integrovanú vírivú vaňu s patentovanými tryskami. Tie miešajú vodu a vzduch v pomere 50:50, čo je vlastne doteraz spolu s ďalšími 250 (!) patentmi tajomstvo úspechu tejto značky. Ak sa budete oddávať bublinkovému relaxu, spomeňte si na Talianov s vášňou pre hydroterapiu. 


 

Pentelka

 

Pentelkou, alebo tiež mechanickou ceruzkou nakreslíte kilometre čiar bez potreby strúhania. Značka Pentel vznikla po druhej svetovej vojne v Japonsku. Ako píšu na svojom webe, ich poslaním je vytvárať nástroje, ktoré umožňujú ľuďom na celom svete dať formu ich vnútorným myšlienkam a pocitom a pestovať radosť z ich vyjadrenia. Dnes Pentel vyrába špičkové písacie potreby a umelecké potreby, najrôznejšie perá, mechanické ceruzky, zvýrazňovače, farbičky a fixky. Celý sortiment je vyrábaný v ich vlastných továrňach. Ako jediná spoločnosť v oblasti písacích potrieb získala Demingovu cenu za najvyšší štandard kvality. Aj vy máte svoju obľúbenú značku písacích potrieb, alebo jednoducho radi čmárate pentelkou?

Bonus: rifle

Slovom rifle v našich končinách bežne označujeme džínsy, jeans, texasky, jednoducho odolné, prudko obľúbené a nezničiteľné nohavice zo silnej bavlnenej látky. Prekvapivo značka džínsov RIFLE pochádza z Talianska (všimli ste si, že tí Taliani robia samé dobré veci?). Na začiatku bratia Fratini skupovali použité oblečenie amerických vojakov, ktoré predávali ako handry. Keď pri tom objavili džínsy, nasadli na loď a začali z Ameriky dovážať džínsovinu. Od 60. do 80. rokov značka zažívala zlaté obdobie. V roku 1968 ako prvá zahraničná firma vstúpila do Československa prostredníctvom štátneho podniku Tuzex. Džínsy značky RIFLE ohúrili zákazníkov v bývalom ZSSR, Bulharsku, Poľsku a v zvyšku východnej Európy. Bohužiaľ, od 90. rokov to ide dole vodou a v roku 2020 bol súdom vyhlásený oficiálny bankrot spoločnosti.  Našťastie si rifle môžeme dopriať aj od iných výrobcov. 

Páčil sa vám tento článok? Pripravíme zaujímavý obsah aj pre váš blog. Dajte nám o sebe vedieť. 

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás.

Ďakujeme za správu