This site uses cookies in order to the site is working properly. Further informations about the use of cookies are available in our privacy policy

Mám e-shop, a čo ďalej? Časť prvá.

Kategória: ONLINE PREDAJ

Autor: Jozef Chlebek

Publikované: 02. 07. 2020

Koronavírus presvedčil aj tých najväčších skeptikov, že je čas na predaj cez e-shop. Nie je to jadrová fyzika a ak sa vám ho už podarilo spojazdniť, super, tešíme sa. Je to prvý krok.

Dobrý e-shop je však zarábajúci e-shop a na to ho treba kŕmiť zákazníkmi. Mať elektronický obchod bez návštevníkov je ako mať výklad, okolo ktorého nikto nechodí. Je krásny, vkusný, ale k ničomu.

Ako teda do e-shopu priviesť zákazníkov? Nebudeme sa baviť o SEO, kvalitnej grafike a obsahu, ktorý je večný. Tento článok si zrozumiteľne posvieti na základné platené formy reklamy.

 

Facebook

Začneme zľahka. Na sociálnych sieťach denne trávime hodiny. Bola by škoda neuchmatnúť si kúsok tohto času pre svoje podnikanie. Väčšina firiem začína svoju reklamnú púť práve tu. Nedajte sa však zmiasť. Pridávať fotky a zdieľať vtipné videá nie je to isté, ako robiť inzerciu. Aspoň nie tú dobrú. Facebook totiž ponúka rôzne reklamné formáty. Niektoré sú len pre mobily, niektoré slúžia na zbieranie kontaktov a všetky sa dajú zabiť hračkárskou grafikou a nezáživným textom. Facebook (a samozrejme aj ostatné sociálne siete) má celkom slušné možnosti cielenia reklamy. Ako má vyzerať zákazník, ktorému chcete reklamu zobraziť? Problematiky neznalí hovoria, že všetkým. No ak pripravujete výpredaj ružových muškátov, zobrazovanie reklamy publiku pod 20 rokov nemusí byť úplne zásahom do čierneho. Ak sa spoliehate na to, že možno motyka vystrelí, táto motyka vás stojí zbytočné peniaze. Netreba zabúdať na to, že komunikácia na sociálnych sieťach je viac bezprostredná. O to viac si treba dať záležať na tóne odpovedí na správy a komentáre. Hejty a arogantný tón je niečo, čo sa firmám na facebooku veľmi neodpúšťa. Ak dokážete produkt odprezentovať neošúchaným a zaujímavým spôsobom, zákazníci ho budú zdieľať bez toho, aby vás to stálo peniaze. 

Dobre zvládnuté sociálne siete dokážu priviesť zákazníkov za relatívne dobré peniaze. No spôsob „občas tam niečo šupnem“ je investovanie času a peňazí do spomínanej motyky, ktorá nemusí vystreliť.

Instagram

Už ho používame takmer všetci, časť mladšej generácie mu dáva prednosť pred Facebookom, a hoci sa podobajú, nie je to to isté. Pre pekné fotky už bolo došliapané nejedno fotogenické pole. Instagram je výstavnou skriňou našich životov. To nie je hejt. To je neodškriepiteľný fakt a s ním treba pracovať. Dokonalé fotky produktov v dokonalom prostredí, ktoré vyvolajú emócie. Stories sú často pozeranejšie ako bežné príspevky, dajte do nich čokoľvek, čo sa u vás vo firme tu a teraz deje.

Používajte hashtagy a robte to s rozumom.

S reklamou a cielením je to podobné, ako na Facebooku, takže pri rozumnom nastavení dokážete za prijateľné peniaze priviesť do vášho e-shopu zákazníkov. 

 

Všemocný google

Inzercia na googli dokáže e-shopu výrazne pomôcť a možností inzercie je tiež viac a toto sú základné z nich. Buď sa ukážete zákazníkom, ktorí vás hľadajú, alebo sa ukážete zákazníkom, ktorí chcete, aby vás hľadali. Nezrozumiteľné? Vysvetlím. Inzerovať môžete vo vyhľadávacej sieti, alebo v obsahovej sieti. Aký je v tom rozdiel?

 

Vyhľadávacia sieť

Vo vyhľadávacej sieti ukazujete svoju ponuku len tým zákazníkom, ktorí ju hľadajú. Povedzme, že máte e-shop so záhradníctvom. Priesady, motyčky, hnojivo. Toto samozrejme ponúka viacero obchodov a úlohou reklamy je ukázať kúpychtivým zákazníkom aj vašu ponuku. Na zobrazenie reklamy je potrebná aktivita kupujúceho. Super, nie? Veď na čo lákať do e-shopu tých, ktorí sú záhradkárčeniu vzdialení cez pol zemegule? Tento typ reklamy sa na stránkach agentúr označuje ako PPC (pay per click). To znamená, že za reklamu zaplatíte až v momente, keď sa niekto rozhodne do vášho e-shopu vstúpiť. Od tohto momentu je to na vás, dobrá grafika, zmysluplné blogové články a jednoduché nakupovanie (ale aj množstvo iných faktorov, ktoré vplývajú na citlivú myseľ zákazníka) môžu dosť pomôcť predaju. 

 

Obsahová sieť

Obsahovú sieť možno prirovnať k obľúbenému časopisu, v ktorom je okrem zaujímavých článkov aj inzercia, len vás nelimituje jeden časopis. Obsahovú sieť tvoria milióny webov, na ktorých môžete inzerovať. Samozrejme s možnosťou celkom presného cielenia. Ostaňme teda pri záhradníctve. Ukazujte sa na stránkach, ktoré sa venujú záhradkárčeniu, voľnému času, prírode, ekológii. Veď na čo ukazovať priesady na weboch o autách. Alebo ukazujte reklamy ľuďom, ktorí v ostatnej dobe vyhľadávali záhradkárske potreby bez ohľadu na web, kde sa reklama zobrazí. Kým vo vyhľadávacej sieti pracujete s textom, v obsahovej sieti sa snažíte zaujať obrázkom v rôznych formátoch. Za reklamu platíte podľa toho, koľko ľudí ju uvidí.

Oba spôsoby reklamy na googli dokážu efektívne privádzať zákazníkov do vášho e-shopu. Na rozdiel od sociálnych sietí však reklamu nespustíte len tak „na haluz“, keďže už úvodné nastavenie si vyžaduje aspoň nejaké zručnosti. Dobrý PPC špecialista sa s kampaňou dokáže vyhrať tak, aby vám za málo peňazí priviedol dostatok zákazníkov.  

 

Ako to teda je s reklamou na internete? Pravdivo a úprimne, mať e-shop nestačí. Ak to myslíte vážne, o možnostiach, ako naň priviesť zákazníkov sa určite poraďte s odborníkom alebo skúseným mentorom. Poraďte sa o tom, čo chcete dosiahnuť a čo vás tlačí. O tom, čo ste schopní a ochotní odšéfovať si interne a čo radšej necháte na špecialistov. Možno máte vo firme šikovného človeka na sociálne siete, ale na googli nie je celkom doma.

V každom prípade platí, že dobre pripravená reklama vám zarobí peniaze. Tá zlá? Tá ich naopak míňa. 

Ste pripravení rozbehnúť svoj e-shop naplno? Ak máte plnú hlavu otázok či pochybností, dajte nám o sebe vedieť. Spolu určite nájdeme rozumné riešenie, aby váš e-shop dobre zarábal. 

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás.

Thank you for your message