Táto stránka využíva súbory cookies za účelom zaistenia správnej funkčnosti stránok. Bližšie informácie o používaní súborov cookies su dostupné v naších podmienkach ochrany osobných údajov

Ako vytvoriť dobrý e-shop?

Kategória: Online predaj

Autor: Jozef Chlebek

Publikované: 02. 04. 2021

Aj doteraz striktne kamenné predajne budujú e-shopy, aby svoj biznis v čase zatvorených prevádzok udržali pri živote. Žijeme v online dobe.

Aktuálne opatrenia a nemožnosť stretávať sa presunula časť života do virtuálneho priestoru. Vzhľad a funkčnosť webu z veľkej časti ovplyvňuje to, na akej platforme je web postavený. Aké sú vlastnosti dobrého e-shopu a ako si vybrať redakčný systém?

 

Čo je redakčný systém

Redakčný systém je systém, v ktorom vytvárame obsah webu. Nie len to, čo na webe bude, ale aj to, ako to bude vyzerať a kde to bude umiestnené. Bez toho, aby ste vedeli programovať. Redakčné systémy majú svoje limity. Od krabicového riešenia, kde si vyberiete zo zoznamu šablón až po technologicky vyspelé riešenia na mieru. Každý z nich má svoje výhody a nevýhody, nedá sa povedať, že by bol jeden dobrý a druhý zlý. Každý je schopný priniesť riešenie pre individuálne potreby zákazníka. 

 

Na aké otázky potrebujete poznať odpoveď skôr, ako sa pustíte do rozhodovania: 

 

Potrebujete vôbec e-shop?

Táto otázka je zásadná. Ak ponúkate menšie množstvo produktov, postačí jednoduchšia prezentačná stránka s objednávkovým formulárom. To isté platí o produktoch na mieru, kde je potrebná súčinnosť zákazníka. Umelecké diela na zákazku, produkt s viacerými variabilnými prvkami, ktoré ovplyvnia cenu alebo aj komplikovaný produkt, tu všade nie je potrebné investovať do e-shopu. 

 

Aká je hodnota produktov, ktoré budete predávať?

V akej cenovej hladine sú vaše produkty? Ako často ich váš zákazník nakupuje? Malý príklad: ako často priemerná gazdinka nakupuje kuchynský štetec? V akej hodnote pravdepodobne nakúpi súvisiaci tovar? Oplatí sa zákazníkovi nakúpiť tento tovar aj s poštovným a balným? Malá sonda do zákazníkovej mysle napovie, či má e-shop šancu na úspech a či sa vrátia obstarávacie náklady

 

Čo od e-shopu očakávate?

Ak budete e-shop s pár produktami obsluhovať manuálne, nepotrebujete zložité riešenie. No ak ho chcete prepojiť s účtovníctvom, skladovými zásobami, skladom dodávateľov, automaticky generovať štítky na zásielky a tlačiť faktúry, tieto požiadavky rozhodnú o výbere konkrétneho redakčného systému. 

 

Ak by išlo všetko podľa plánov a váš e-shop bude rásť, je dobré si na začiatku vybrať partnera, ktorý bude schopný a ochotný riešiť vaše individuálne požiadavky. Bez ohľadu na to, v akej situácii sa práve nachádzate a aké sú vaše finančné možnosti, možnosti technologických vylepšení vám pomôžu, ak sa z čisto slovenského e-shopu stane firma s exportom do zahraničia. 

 

Čo by mal spĺňať dobrý e-shop:

Responzívnosť

Nenechajte sa opiť suchými štatistikami, že väčšina Slovákov stále radšej nakupuje cez desktop. Prezeranie ponuky v e-shope a nákupné rozhodovanie sa stále častejšie deje z mobilu. Ak zákazníka neodradí mobilná verzia stránky, pri dokončení objednávky je ochotný desktop verzii odpustiť drobné chyby. Správne zobrazenie obsahu na mobile je dnes nevyhnutnosť, nie otázka voľby. Mnoho firiem využíva techniku „mobile first”, najskôr web pripravia pre mobilné zariadenia a až následne pre desktop. Je dôležité, aby bol web prehľadný, dobre čitateľný a vizuálne príťažlivý aj pri prezeraní z mobilného telefónu. 

 

Prehľadnosť pre zákazníka

Web je ako supermarket. Zákazník sa v ňom musí jednoducho orientovať, aby našiel informácie alebo tovar, ktorý potrebuje, vie, kde má zaň zaplatiť a kde nájde informácie o dodacích podmienkach. To všetko prirodzene a intuitívne. 

 

Vhodne umiestnené CTA prvky

Nič nie je tak frustrujúce, ako zákazník, ktorého zaujal produkt a nevie sa dopátrať k tomu, ako ho získať. Vhodným umiestnením tlačidiel a ich textom na vloženie do košíka či zanechanie správy sa zvyšuje šanca, že ich zákazník využije. A to je cieľ, nie?

 

Hodnotný obsah

O tom by sa dali napísať celé kapitoly. Aby sa zákazník na web vracal, nakúpil alebo využil ponúkanú službu, je dôležité, aby na webe našiel obsah, ktorý má pre neho hodnotu. Jednoduchý príklad: záhradníctvo. Zákazník, ktorý si kúpi ovocný strom, celkom pravdepodobne bude chcieť vedieť, ako sa oň starať a ako ho chrániť pred škodcami. A je dobré, aby to našiel na vašom webe. Obsahová stránka sa týka aj štýlu. Texty na webe sú prioritne písané pre ľudí, až potom pre vyhľadávače. 

 

Grafická stránka

Dobrý web je jednoducho pekný. Farby, typ písma, štruktúra, z toho všetkého sa dá zlepiť dobrý pocit pre zákazníka. V ideálnom prípade e-shop nevyzerá ako farebná verzia iného e-shopu, je originálny a zapamätateľný.

 

Optimalizácia pre vyhľadávače

Ak ste investovali dostatok pozornosti všetkému, čo je uvedené vyššie, práve ste vybudovali pekný obchod vo virtuálnom svete. Teraz doň „už len” dostať zákazníkov. Dobrý web má kľúčové slová v textoch, nadpisoch, názvoch podstránok a popisoch obrázkov. Takýto web je dobre vyhľadateľný cez vyhľadávače, čo je pre jeho návštevnosť životne dôležité. SEO optimalizácia je nástroj, ako dostať do obchodu ľudí mimo platenej reklamy

 

Typy redakčných systémov

Krabicové riešenie

Takýto redakčný systém ponúka jednoduché riešenie za dobrú cenu. Na výber máte desiatky alebo aj stovky šablón, ktoré si môžete ľubovoľne prispôsobovať, meniť farbu pozadia, fonty, obrázky. Web si poskladáte jednoduchým systémom „drag and drop”, teda myškou chytíte a umiestnite tam, kde sa vám to hodí. Cenovo sa toto riešenie nachádza od pár desiatok eur za mesiac. Pri lacnejších balíčkoch musíte rátať s reklamou v päte stránky. Mesačne si priplatíte aj vtedy, ak chcete uvádzať napríklad varianty produktov, registrovať užívateľov či spárovať e-shop s Google Analytics. Mení sa to od systému k systému, v zásade platí, že nič nie je celkom zadarmo. Ak budete chcieť e-shop viac prispôsobovať a inovovať, skôr či neskôr narazíte na hranice tohto riešenia, ktoré však v začiatkoch online podnikania nemusí byť zlé. 

Zhrnutie: Tento redakčný systém je dobrou voľbou pre nenáročných zákazníkov alebo pre začínajúcich podnikateľov, ktorí na web nemajú zvlášť vysoké nároky. Pri pokročilejšom využívaní online marketingu si treba priplatiť. 

 

Open source riešenie

Tento redakčný systém je na polceste od krabice k riešeniu na mieru. Ponúka celkom široké možnosti, stovky šablón zadarmo alebo platené šablóny. Správa webu v open source systéme vyžaduje viac skúseností. Šablóny sú pomerne dobre modifikovateľné, o to väčší je tlak na dizajnérske zručnosti, aby ste ho jednoducho nepreplácali. Je možné do neho pridávať viacero pluginov podľa oblasti, v ktorej podnikáte. Problematickou časťou tohto riešenie môže byť bezpečnosť. Ak sa vám niekto nabúra do systému, môže pridávať nevhodné produkty a obsah pre 18+ alebo infikovať hosting mallwarom. To je problém pre zákazníkov aj pre poskytovateľa hostingu. 

Zhrnutie: Je vhodné pre menších zákazníkov aj veľké firmy. Je o niečo náročnejší na správu a vyžaduje viac skúseností. Pri troche úsilia je možné na ňom vystavať plnohodnotný e-shop. 

 

Redakčný systém na mieru

Redakčný systém na mieru plne zohľadňuje špeciálne požiadavky. Nakódovať sa dá prakticky čokoľvek. Pri e-shope s veľkým počtom objednávok a tovarov automatizácia zníži náklady spojené s vybavením objednávky a celkový čas vybavenia objednávky. Je to vhodné riešenie pre zákazníkov, ktorým nevyhovuje žiadna z komerčných šablón. Je plne prispôsobiteľný aktuálnym potrebám, vývoj máte pevne v rukách. Ako zákazník oceníte jednoduchú správu bez toho, aby ste rozbili celkový dizajn. Nevýhodou takéhoto riešenia sú vyššie náklady, preto na takéto riešenia väčšinou prechádzajú už zabehnuté e-shopy. 

Zhrnutie: Redakčný systém na mieru je vhodný pre náročného zákazníka, ktorý chce e-shop dlhodobo rozvíjať. Vďaka vysokej miere variability je možné e-shop prispôsobovať v záujme zvyšovania konverzií. 

 

Prehľadné porovnanie:

  Krabicové riešenie Open source riešenie Riešenie na mieru
Počiatočné náklady minimálne stredné* vysoké
Prispôsobiteľnosť meniacim sa požiadavkám nižšia** bez obmedzení** bez obmedzení**
Bezpečnosť dobrá problematická** dobrá
Dizajn šablóna unikátny, šablóna*** unikátny, šablóna***
Typ klienta nenáročný užívateľ, začínajúci podnikateľ malé aj veľké firmy klient so špecifickými požiadavkami

* za predpokladu využitia šablóny

** v závislosti od dodávateľa

*** na výber stovky individuálne prispôsobiteľných šablón

 

Naše odporúčania

Krabicové riešenie je ideálne pre niekoho, kto presne nevie, do čoho s online podnikaním ide, skúša niečo rozbehnúť popri zamestnaní a má v ponuke pár produktov. Ak sa biznis rozrastie a prekročí možnosti poskytovateľa krabicového riešenia, je čas poobzerať sa po niečom viac na mieru. To môže byť open source riešenie a s výberom dobrého dodávateľa je to lacnejšie, ako riešenie programované na mieru. Pri e-shope, ktorý svojho majiteľa plnohodnotne živí je na zváženie aj kombinácia open source riešenia a interného programátora. Výhodou je, že nie je potrebné drahé riešenie a nájsť programátora, čo ovláda open source zas nie je tak ťažké. Mimochodom, dodávateľ. Nie každá firma, čo robí weby, vie robiť aj e-shopy. Vyberte si takú, ktorá sa e-shopom venuje, ponúka dobre vyladené riešenia a vyriešenie požiadavky (možno aj v štýle pomoc, nechtiac som kdesi klikol a web je nejaký divný) netrvá tri týždne.

Potrebujete pomoc v oblasti online marketingu? Dajte nám o sebe vedieť, určite spolu niečo vymyslíme. 

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás.

Ďakujeme za správu