This site uses cookies in order to the site is working properly. Further informations about the use of cookies are available in our privacy policy

Agentúra vs freelancer: Ako sa rozhodnúť, koho osloviť na spoluprácu?

Kategória: Agentúra vs. Klient

Autor: Tomáš Klago

Publikované: 06. 03. 2020

Pracujete na novom projekte a neviete sa rozhodnúť, či na spoluprácu osloviť agentúru alebo freelancera? Prečítajte si článok, v ktorom vám odhalíme plusy aj mínusy oboch možností. Prezradíme vám aj to, kedy sa oplatí siahnuť po agentúre a kedy vám bude stačiť pomoc freelancera.

Agentúra

Ponuka reklamných agentúr na trhu je veľmi pestrá, nie všetky sú ale rovnaké. Vybrať musíte na základe ich zamerania. Digitálne agentúry sa napríklad špecializujú na tvorbu web stránok a e-shopov, na online reklamu či sociálne siete. Klasické veľké reklamné agentúry sa vám dokážu postarať o čokoľvek, od tvorby loga, cez natočenie reklamného spotu do telky, až po zorganizovanie promo eventu k otvoreniu pobočky. Potom sú tu aj reklamné agentúry, ktoré sa špecializujú na výrobu reklamných predmetov. Ale aj kopec ďalších, ktorých služby sa prekrývajú.

Pri všetkých agentúrach ale platí, že ich tvorí tím ľudí a každý člen tímu je odborník na svoj segment. Agentúry vám zabezpečia viacero služieb pod “jednou strechou”. Vďaka tomu nemusíte pracovať s viacerými jednotlivcami, komunikujete iba s account manažérom agentúry.

 

Výhody agentúry

  • Prenesenie zodpovednosti

Potrebujete ako klient vyriešiť viac vecí naraz? Chcete pre svoju firmu nový web, možno rebrandovať, možno nastaviť online reklamu a zároveň aj vytlačiť nové vizitky a katalóg? Potom je pre vás agentúra vhodnejšia voľba. Vďaka agentúre sa odbremeníte od veľkého množstva úloh spojeného s veľkým reklamným projektom a získate tak čas na to, čo skutočne potrebujete riešiť - vaše podnikanie. Zodpovednosť prenesiete na account manažéra agentúry, ktorý riadi tím kreatívcov. Vďaka nemu budete vedieť o všetkom, čo sa deje a nebudete musieť komunikovať individuálne s každým zamestnancom.

  • Rýchlejšia realizácia projektu

Jednotlivé časti vášho projektu sa pridelia členom tímu, ktorí sa špecializujú na konkrétne úlohy. Keďže na každej z častí projektu pracuje špecialista, projekty sa často dokončia rýchlejšie a vyžadujú si tiež menej revízií.

  • Dlhodobý pracovný vzťah

Nájdenie správneho tímu vám pomôže nielen pri aktuálnom projekte, ale aj v budúcnosti. Vďaka overenému tímu so súborom špeciálnych zručností budete môcť s istotou riešiť aj ďalšie vaše projekty. Agentúra už bude poznať vízie vašej firmy aj váš vkus, čo vám ušetrí kopec ďalšej komunikácie.

  • Vlastné sídlo

Agentúra má svoje sídlo, vďaka čomu sú aj pracovné stretnutia s celým tímom veľmi jednoduché. Všetci sa stretnete v dohodnutom termíne na jednom mieste v príjemnej zasadačke s projektorom a stabilným pripojením na internet. Prezentácia vášho zadania tak bude niečo ako veľmi príjemné kultúrne predstavenie. A celkom určite sa nestane, že by bol každý zamestnanec v inom kúte republiky alebo nemal čas. Stačí mu totiž odskočiť si od počítača do vedľajšej miestnosti v rámci jeho firmy.

  • Zastupiteľnosť

Ak niekto vo veľkom tíme agentúry ochorie, alebo si vezme dovolenku, nič sa nedeje. Dobre zabehnuté agentúry totiž majú veľké a stabilné tímy, kde sa jednotliví členovia vedia navzájom zastúpiť. V kvalitnej agentúre sú zvyčajne aspoň dvaja grafici / dizajnéri, aspoň dvaja programátori a aspoň dvaja account manažéri. Platí to vlastne pre všetky pozície. Ak ochorie feelancer, máte problém, musíte naňho čakať. Ak ochorie grafik v agentúre, pravdepodobne si to ani nevšimnete.

 

Nevýhody agentúry

  • Vyššie náklady

Sadzby v agentúre sú vyššie, keďže zastrešuje viacero činností a musí “živiť” väčší tím. Ako firma má tiež vyššie daňovo-odvodové zaťaženie ako freelancer. Rovnako netreba zabúdať na to, že agentúra musí platiť aj za kancelárske priestory, rôzne licencie, software, hardware či za účtovníctvo.

 

Pri všetkých agentúrach ale platí, že ich tvorí tím ľudí a každý člen tímu je odborník na svoj segment. Agentúry vám zabezpečia viacero služieb pod “jednou strechou”. 

 

Freelancer

Kompetentný freelancer môže pomôcť vyplniť medzery, ktoré má vaša spoločnosť v oblasti personálu, pracovnej záťaže alebo zručností. Ak napríklad jednorazovo potrebujete grafika na pár nenáročných úloh, služby šikovného externistu vám vedia výrazne pomôcť. Takéto spolupráce veľmi často vyhľadávajú začínajúci grafici či copywriteri. Vďaka nim totiž získajú cenné skúsenosti a referencie. Slovíčko “začínajúci” môže byť v tomto prípade dvojsečná zbraň. Na jednej strane môžete natrafiť na začínajúcu hviezdu - veľmi šikovného človeka na voľnej nohe, ktorý ešte len zbiera prvých klientov a vy za jeho obrovský talent ešte nemusíte platiť obrovské sumy, ktoré bude zarábať neskôr, keď sa oťuká. Na druhej strane ale môžete naraziť aj na “začiatočníka”, ktorý začiatočníkom navždy aj ostane. Jeho služby sú lacné, pretože sa vo svojej oblasti nevie presadiť, v agentúrach na pohovoroch neuspel, a tak ostal na voľnej nohe a pracuje pre firmy, ktorým buď nezáleží na kvalite a idú len po nízkej cene, alebo kvôli neznalosti problematiky kvalitu rozoznať nevedia a nechajú sa nachytať.

 

Výhody freelancera

  • Prijateľnejšie ceny

Jednotlivci na voľnej nohe si stanovujú vlastné sadzby, ktoré sú často priaznivejšie než tie agentúrne. Cena sa zvyčajne odvíja od náročnosti zadania a od množstva času, ktoré freelancer s prácou na vašom projekte strávi. Pri stanovovaní svojich cien freelanceri často neberú do úvahy náklady, ktoré sú v ich prípade minimálne, alebo výrazne nižšie ako v agentúre. 

  • Špecializované zručnosti

Freelanceri sa často špecializujú na konkrétnu oblasť, v ktorej sú odborníkmi, zameriavajú sa na ňu a projekty si skôr vyberajú. Mnohí freelanceri ostávajú na voľnej nohe aj po prekonaní začiatočníckej fázy a stávajú sa z nich dobre platení nezávislí experti. Svoju prácu sa vďaka tomu snažia vykonávať čo najlepšie, pretože vedia, že pri zle odvedenej práci škodia sami sebe a svojmu dobrému menu. Najať si viacero freelancerov naraz je ideálne pre kreatívne a marketingové projekty, ktoré si nevyžadujú pravidelnú aktualizáciu alebo vás pri nich až tak netlačí deadline.

  • Zapojenie do tvorivého procesu

Pri spolupráci s freelancerom s ním priamo komunikujete a môžete sa tak zapojiť do celého procesu. Minimalizujete tak riziko vzniku problémov, nepochopenia sa a neuspokojivých výsledkov. Ak niečo nie je jasné, freelancer vám môže položiť dodatočné otázky, na ktoré môžete okamžite odpovedať.

 

Nevýhody freelancera

  • Nedostupnosť

Freelancer pracuje väčšinu času z domu, nie je však závislý od konkrétneho miesta a môže pracovať kdekoľvek, pokiaľ tam má dostačujúce pripojenie na internet. Rovnako tak si svoj pracovný čas sám prispôsobuje, preto je náročnejšie dohodnúť si s ním osobné stretnutie. To isté platí o priestoroch. Keďže pracuje z domu, stretnúť sa s ním môžete maximálne tak v kaviarni alebo v nejakom coworkingu. Môže sa tiež stať, že nebude k dispozícii, ak ho budete naliehavo potrebovať, alebo ochorie či odíde na dovolenku. Vtedy váš projekt stojí, pretože freelancera nemá kto zastúpiť.

  • Pracovné preťaženie

Freelancer pracuje pre viacero klientov naraz, na stole sa mu môžu hromadiť úlohy a termíny. Projekty môžu byť “odfláknuté” a výsledky práce tak nemusia byť pre vás uspokojivé. Rovnako tak nemáte 100-percentnú istotu, že freelancer prácu na projekte dokončí, občas sa stane, že má nejaké rodinné problémy alebo zrazu “zmizne” a vy vzniknutú situáciu budete musieť rýchlo vyriešiť sami, bez jeho pomoci.

 

Ako si vybrať správne?

Neexistuje univerzálna odpoveď na otázku, či je lepšie najať si freelancera alebo agentúru, no je dôležité nezabúdať na rozsah projektu, váš rozpočet, či na úlohy, ktoré chcete delegovať na iných.

 

Kedy sa oplatí spolupracovať s agentúrou?

  • Keď je projekt zložitý a vyžaduje si riadenie viacerých pracovných tokov a fáz.

  • Keď potrebujete viac špecialistov naraz.

  • Keď máte pevný a nemenný termín dokončenia projektu.

  • Keď nemáte kapacity na to, koordinovať viacerých freelancerov. 

  • Keď ste zaneprázdnení a venujete sa hlavne iným aktivitám ako marketingu.

 

Kedy sa oplatí spolupracovať s freelancerom?

  • Keď ide o malý projekt.

  • Keď dokážete sami koordinovať dvoch alebo viacerých freelancerov naraz.

  • Keď sa chcete zapojiť do tvorivého procesu.

  • Keď nepotrebujete viac špecialistov, ale iba jedného.

 

 

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás.

Thank you for your message